Tung trafik..
Den tunga trafiken är av stor betydelse för samhället. Därför behöver vi jobba
för att den ska bli mer miljövänlig.
I en fungerande marknadsekonomi är det nödvändigt att varor kan skickas mellan människor och företag. För mig är det viktigt att handeln i Europa främjas och därför bör vi sträva efter samma regelverk för transporter i hela EU.
Lastbilen har flera fördelar och den används flitigt, både i Sverige och inom EU. Det finns redan idag europeisk klassning för avgaser från lastbil och buss.
Denna kategorisering gör att vi i Sverige enkelt kan se vilka lastbilar som är de mest miljöskadliga.
För att få bort dom från våra vägar vill vi utreda möjligheterna att införa en skrotningspremie för de som tillhör Euro klass 1 och 2.
På så sätt kan politiken vara en garant för en fungerande frihandel med tydliga miljöambitioner att få bort de mest miljöskadliga lastbilarna.
För att hitta styrmedel som är neutrala i förhållande till fordonens nationalitet, vägval och avstånd, vill Centerpartiet titta på möjligheterna att införa ett vägavgiftssystem för tung trafik likt det som idag finns för sjöfarten.
Där är avgifterna skilda så att miljöförbättrande åtgärder premieras.
Centerpartiet har tillsammans med alliansen gjort och gör följande:
- höjt energiskatten på diesel med 40 öre per liter till 2013, för att sänka koldioxidutsläppen.
- håller nu på och sänker fordonsskatten för tunga lastbilar och bussar till EU:s minimiskattenivåer för att kompensera den tunga trafiken för att energiskatten höjs.
- satsar på forsknings- och utvecklingsverksamhet inom fordonsindustrin genom att tillföra ett kapital om 3 miljarder kronor för att främja teknikutveckling och framställandet av alternativa drivmedel.
Jag och partiet vill även jobba för följande frågor:
- Att de olika trafikslagen ska bära sina egna miljökostnader i större utsträckning än idag.
- Att fordonsskatten ska vara koldioxiddifferentierad för samtliga fordon.
- Att miljözonskrav för alla transportslag ska vara likartade inom EU.
- Att maxlängden på lastbilar i EU ska vara 25 meter för mer gods på varje transportsträcka.
- Utreda möjligheterna att införa en skrotningspremie för lastbilar i Euro klass 1 och 2 vid köp av en ny lastbil.
- Införa en Euro-klassning av vägavgiftssystemet så att lastbilar med sämre Euro-klass ska betala högre vägavgift.